Când te apuci de fotografie, aspecte precum compoziția, luminile sau obiectivele atrag toată atenția. Dar mai există un detaliu esențial care influențează felul în care imaginile tale sunt afișate sau tipărite: raportul de aspect.
Fie că e vorba de o fotografie panoramică largă sau un cadru pătrat pentru Instagram, raportul de aspect descrie proporția dintre lățimea și înălțimea unei imagini. Este un detaliu crucial, mai ales atunci când pregătești imagini pentru print sau pentru diverse formate digitale.
Ce este un raport de aspect?
Pe scurt, raportul de aspect reprezintă raportul dintre lățime și înălțime (scris de forma lățime:înălțime, adică „3:2” se citește „trei la doi”).
De exemplu, majoritatea camerelor DSLR și mirrorless au senzori care fotografiază cu un raport de aspect de 3:2. Asta înseamnă că imaginea este cu 1,5 ori mai lată decât este înaltă. Un exemplu concret: Canon 5D Mark IV produce imagini la rezoluție completă de 6.720 x 4.480 pixeli. Iar dacă înmulțești 4.480 (înălțimea) cu 1,5 – obții exact lățimea.
Un aspect important: raportul de aspect nu are legătură cu rezoluția. Două camere pot avea același raport de aspect dar rezoluții complet diferite. Raportul indică doar forma imaginii, nu și detaliile sau calitatea acesteia.
Cele mai comune rapoarte de aspect în fotografie
Notă: raportul de aspect e definit în mod standard pentru orientarea landscape. Dacă imaginea este verticală (portret), raportul se inversează (ex. 3:2 devine 2:3).
3:2 – Standardul DSLR-urilor
Acesta este raportul de aspect cel mai comun în rândul aparatelor DSLR și mirrorless. Provine din filmele pe 35mm care au dimensiuni de 36mm x 24mm. Același raport este păstrat atât de senzorii full-frame, cât și de cei APS-C (deși mai mici – 24mm x 16mm).
1:1 – Formatul pătrat
Un raport 1:1 înseamnă că lățimea este egală cu înălțimea, rezultând o imagine pătrată. Este foarte folosit pe telefoane mobile și a fost ani de zile forma standard pe Instagram. De asemenea, camerele de format mediu – inclusiv cele pe film de tip 120 – produc adesea imagini pătrate.
Astăzi, Instagram acceptă mai multe raporturi (de la 1.91:1 pentru landscape la 4:5 pentru portret), dar mulți fotografi încă folosesc pătratul pentru coerență vizuală.
4:3 – Utilizat pe camerele Micro Four Thirds
Camerele Micro Four Thirds și multe modele de tip point-and-shoot folosesc raportul 4:3. Este și raportul standard pentru majoritatea smartphone-urilor moderne, deși multe permit alegerea altor formate.
5:4 – Pentru printuri clasice
Este mai rar întâlnit, dar foarte potrivit pentru printuri pe hârtie de 8x10 inch. Se regăsește mai ales pe camerele de format mare și mediu, folosite adesea în studiourile foto clasice.
3:1 – Format panoramic
Acesta este un raport de aspect ultra-lat, folosit în special în fotografia panoramică. Oferă o privire de ansamblu spectaculoasă, mai ales în peisaje, arhitectură sau fotografii de grup largi.
Rapoarte de aspect în cinematografie
Chiar dacă subiectul principal este fotografia, e interesant de știut că filmele folosesc și ele alte raporturi de aspect. De exemplu, clipurile video SD (standard definition) sunt 4:3, în timp ce HD folosește 16:9.
La cinema, raporturile uzuale sunt 1.85:1 și 2.39:1. Filmele IMAX pot fi văzute în 1.43:1 sau 2.20:1, oferind o experiență vizuală unică. Filmul Oppenheimer, de exemplu, a fost tras complet pe peliculă IMAX de 70mm, trecând între 2.20:1 și 1.43:1 – vizibil complet doar în câteva cinematografe dedicate.
Cum schimbăm raportul de aspect în cameră?
Multe camere digitale moderne permit schimbarea raportului de aspect direct din meniu. Cele mai uzuale opțiuni includ 3:2, 4:3, 16:9 și 1:1. Verifică manualul camerei sau caută online instrucțiuni pentru modelul tău.
Unii fotografi preferă totuși să tragă în formatul nativ al camerei (de obicei 3:2) și să recadreze ulterior în procesul de editare, cu ajutorul softurilor precum Lightroom. În aceste aplicații există o unealtă de „Crop” care permite selectarea unui raport standard sau introducerea unuia personalizat.
Provocările raporturilor de aspect
Printuri
Așa cum filmele IMAX se pot vedea doar în anumite săli pentru a păstra raportul original, și fotografii se confruntă cu dificultăți când imaginea nu se potrivește exact cu dimensiunea hârtiei. De exemplu, o imagine 2:3 se potrivește perfect pe hârtie 4x6 inch. Dar nu și pe 8x10 inch sau 16x20 inch, unde va trebui fie să recadrezi, fie să lași margini albe.
Unii urăsc marginile, alții le iubesc. Ele pot fi practice – pentru manipulare, înrămare sau delimitarea clară a imaginii – dar pot reduce suprafața vizuală reală a fotografiei, mai ales dacă ai de livrat printuri pentru clienți.
Afișaj digital și web
În prezent, există monitoare de toate dimensiunile – de la ultrawide 21:9 până la ecrane 32:9. Telefoanele mobile vin constant cu formate noi, iar adaptarea fotografiilor la aceste ecrane devine un proces continuu.
Dacă vrei ca o imagine să umple perfect ecranul pe un website sau dispozitiv, poate fi necesar să o decupezi manual într-un raport specific. E mai bine să faci tu crop-ul, decât să lași platforma web să decidă cum o taie. Unele platforme adaugă automat margini sau spațiu gol dacă imaginea nu se potrivește perfect.
Concluzie
Raporturile de aspect sunt esențiale în fotografie, mai ales dacă vrei să tipărești sau să distribui imaginile tale în formate diverse. Ele descriu forma imaginii (nu dimensiunea sau rezoluția), dar influențează major modul în care imaginea este percepută.
Experimentează cu diferite raporturi. S-ar putea să descoperi că îți place mai mult un format pătrat, ca la camerele pe film de format mediu, sau poate preferi stilul lat, cinematografic. Indiferent ce alegi, e important să fii conștient de influența acestor proporții asupra muncii tale – și a modului în care e văzută de ceilalți.
Niciun comentariu
Trimiteți un comentariu